måndag 4 mars 2019

Binas historia


Vad händer med världen om det inte längre finns några bin?
I 1800-talets England blir familjefadern William hela tiden omsprungen av andra forskare, men hoppas att hans nya bikupa ska rädda familjens ekonomi och ställning.
2007 i USA har Georges familj varit biodlare i flera generationer när det plötsligt breder ut sig ett fenomen över landet där bisamhällen plötsligt och förklarligt dör.
År 2098 i Kina har bina varit utdöda sedan länge och Tao är en av alla dem som arbetar med att pollinera blommorna på träden för hand. Det är ett hårt arbete som alla, utom eliten, måste delta ifrån det att de fyller åtta år.

Binas historia av den norska författaren Maja Lunde är bok som har hyllats sedan kom ut för några år sedan och som jag började på men inte kom in i när den var ny. Nu blev det istället så att jag köpte på Arlanda på väg till Kuba och när jag väl började läsa den (på en paradisstrand utanför Trinidad) blev jag helt fast och läste boken i princip på en dag. Det är en väldigt stark berättelse om en dystopisk framtid där avsaknaden av bin som pollinerar blommor så att det blir frukter har gjort att världen har kollapsat och västvärlden inte har återhämtat sig efter det senaste världskriget. Det är en berättelse som verkligen är värd alla hyllningar och jag är glad för att jag gett den en andra chans.

1 kommentar:

F sa...

Bina är verkligen små hjältar som får alldeles för lite cred.
Så skrämmande att de minskar i antal.
Kommer läsa denna framöver med risk för att bli ännu mer skraj för framtiden.