lördag 27 juni 2020

Rodham


Det är 1971 och Hillary Rodham är en ung och lovande kvinna vars avslutningstal på Wellesey College uppmärksammades av tidskriften Life. Hillary studerar juridik vid Yale Law School och är aktiv inom student- och kvinnorörelsen. En dag träffar hon en snygg och karismatisk kille från Arkansas som har siktet inställt på en politisk karriär och som heter Bill Clinton. Tillsammans med Bill upplever Hillary en djup samhörighet, som både är på ett intellektuellt, känslomässigt och fysiskt plan. I verkligheten följde Hillary med Bill hem till Arkansas och de gifte sig efter att han hade friat flera gånger. I den här romanen tackar Hillary nej till frieriet och går en annan väg. Under de följande fyrtio åren stakar hon ut en egen bana, både karriärmässigt och privat, en bana som återkommande kommer att korsas av Bill Clinton och funderingar på hur det kunde ha blivit.



Rodham är den amerikanska författaren Curtis Sittenfelds sjunde roman och den här gången har hon skrivit en kontrafaktisk berättelse om hur det skulle ha kunnat bli om Hillary hade tackat nej till Bill Clintons tredje frieri den där gången. Mina förväntningar på den här boken var skyhöga, både för att Sittenfeld är en av mina favoritförfattare, men mest för att alla verkar älska boken och den hyllades överallt. Min oro över att den inte skulle leva upp till mina förväntningar försvann snabbt då Rodham är en fantastiskt bra berättelse som jag drogs in i och hade svårt att lägga bort den. Det här är definitivt en av de bästa böcker som jag har läst i år och kommer att rekommendera den till alla den i sommar.

Inga kommentarer: