tisdag 15 juni 2021

Det där som nästan kväver dig

 

Jag är egentligen inte så förtjust i noveller och novellsamlingar, men då jag har älskat alla av Chimamanda Ngozi Adichie romaner och de kortare texterna om att vara feminist och att bli förälder, bestämde jag mig för att ge hennes novellsamling en chans. Det där som nästan kväver dig kom på svenska redan 2011 och jag har funderar på att låna den från biblioteket ganska länge utan att det blivit av.

Boken består av tolv noveller som alla handlar om Nigeria på olika sätt, antingen utspelar de sig i Nigeria eller så handlar om de som har fått komma till det förlovande landet USA på olika sätt. Det finns de som har vunnit visumlotteriet, de som väntat på att deras man ska kunna skicka efter dem, de som blivit bortgifta av sina släktingar, de som vill bevara sin kultur och de som vill anpassa sig till det nya landet så snabbt som möjligt (och de som blir tvingade att anpassa sig). En berättelse handlar Biafrakriget och en annan handlar de effekter som de kristna missionärerna kunde ha på familjer när de frälste lokalbefolkningen. Gemensamt är att Nigeria beskrivs som ett ganska hårt och bitvis farligt land där man behöver muta sig fram pga en utbredd korruption.

Alla de tolv novellerna är starka var för sig och tillsammans utgör de helhet som är ännu bättre och starkare. Det här är årets första fullpoängare och den kommer definitivt att komma högt upp när årets läsning ska summeras så småningom.

Inga kommentarer: