lördag 21 mars 2020

Loud fast words


Det finns inte så mycket annat att säga om Dave Pirners Loud fast words än att det är en sammanställning av Pirners samtliga texter till hans band Soul Asylum. Det är samling som spänner över nästan fyrtio år av låtskrivande, inklusive texterna till deras nästa skriva Hurry up and wait, som släpps i april. Några av bandets låttexter saknas då de skrevs av den dåvarande gitarristen Dan Murphy. Alla album och låtar har kommentarer om hur de kom till och vilken inspiration som låg bakom låten och det finns lite bilder på Pirners anteckningsböcker. Samtidigt som jag läste boken lyssnade jag på skivorna, även om jag lyssnat mycket på Soul Asylum genom åren, så har jag lite dålig koll de deras första skivor som är mer opolerade och svårlyssande. Plus att de inte varit så lätta att få tag på innan de dök upp på Spotify och jag tror inte jag fick tag på dem på nittiotalet. Det här är en bok som antagligen endast är intressant för oss som är fans till bandet.


Har du ingen aning om vilka Soul Asylum är? Här är en video från Youtube med den omtalade musikvideon till deras största hit, Runaway train.

Inga kommentarer: