onsdag 25 mars 2020

Bokhandeln för ensamma hjärtan


Posy är uppvuxen i den anrika gamla bokhandeln Bookends i Blomsbury, London och när hennes föräldrar levde var pappan föreståndare för bokhandeln och hennes mamma drev tesalongen i samma hus. Nu bor hon i en lägenhet ovanför bokhandeln tillsammans med sin femtonårige lillebror Sam som hon har vårdnaden om. När bokhandelns ägare Lavinia dör visar det sig att Posy har ärvt den konkursmässiga bokhandeln och har två år på sig att få den att gå med vinst. Med bokhandeln kom även oönskad uppmärksamhet från Lavinias bortskämda och odräglige barnbarn, Sebastian.

Bokhandeln för ensamma hjärtan är den första delen i en serie av den brittiska författaren Annie Darling (det finns redan flera delar som har kommit ut på engelska). Det här är en ganska typisk feelgoodroman som ger en trevlig underhållning för stunden medan historien vecklar ut sig precis så som jag trodde att den skulle göra. Det jag störde mig på är att den odräglige Sebastian och hans ännu odrägligare kompis är så klichéartat odrägliga, osympatiska och otrevliga att de inte känns trovärdiga alls. För ett litet tag sedan nappade jag på ett erbjudande om att prova ljudbokstjänsten Storytel och har därför läst den här boken på ett lite annat sätt där jag växlat mellan att läsa den som e-bok på min iPad och att lyssna på boken (på väg till och från jobbet då jag för tillfället har en lite längre väg till jobbet). Även om jag inte är så förtjust i att läsa på iPaden, så är det praktiskt att Storytelappen håller koll var jag är i boken även när jag byter mellan telefonen och iPaden.

Inga kommentarer: