söndag 27 januari 2019

Kvartetten


Jana, Brit, Daniel och Henry bildar tillsammans Van Nesskvartetten när de går på konservatoriet. Jana spelar första violin och är gruppens målmedvetna ledare. Brit spelar andraviolin, är tystlåten och ensam utan familj. Daniel spelar cello, är lite äldre än de andra och är rädd för att binda sig. Henry spelar altviolin och är ett musikaliskt underbarn som alltid haft lätt för sig. Vi får följa kvartetten under flera år när de tillsammans möter både motgångar och når stora framgångar, ibland i harmoni med varandra och ibland inte. De går genom livet bundna till varandra genom musiken och deras vänskap.



Kvartetten är den amerikanska författaren Aja Gabels debutroman om fyra olika människor som binds samman av musiken. Det märks att Gabel själv är cellist och det ger en extra dimension till berättelsen och en annan förståelse för vad det är som krävs för att bli en professionell musiker och de fysiska krämpor som kommer med det. Det är en berättelse om vänskap som bygger mer på musiken som en gemensam nämnare än att de fyra personerna tycker om varandra. Jag har inledningsvis lite svårt att komma in i berättelsen, men när jag väl gjorde det kunde jag inte lägga ifrån mig den. Det är en stark debut och jag ser fram emot att läsa mer av Gabel i framtiden.

2 kommentarer:

Anna sa...

Den ser jag fram emot att läsa!

bloggbohemen sa...

Står på min lista över böcker jag vill läsa i vår!