tisdag 28 augusti 2012

Läslista inför hösten

Enligt almanackan så är det kanske fortfarande sommar så här i slutet av augusti, men det är svårt att tro när det är åtta grader och regn ute och det är hög tid att ta fram handskarna när jag cyklar till jobbet på morgonen (de har jag inte behövt sedan midsommar). Ett annat tecken på att hösten är här är att höstens bokutgivning har börjat komma igång, vilket märks på min reservationslista på biblioteket som blir allt längre för varje dag (nästan i alla fall). Trots att jag inte satt mig in så jättemycket i vilka böcker som släpps i höst så har jag hittat en hel del som jag vill läsa och jag har listat en del av dem här.

Kristina Sandberg Sörja för de sina – Den efterlängtade uppföljaren till Att föda ett barn är äntligen här.

Peter Robinson Watching the dark – DCI Alan Banks är tillbaka efter ett par års frånvaro och jag tycker att det är extra roligt eftersom jag har svårt för filmatiseringarna av böckerna.

Arnaldur Indriðason Den kalla elden – Jag ser alltid fram emot Indriðasons böcker, men den här gången är det extra intressant eftersom Erlendur Sveinsson är tillbaka efter att han försvann i slutet av Frostnätter och sedan varit spårlöst försvunnen i två böcker.

Leena Lehtolainen Var är alla flickor nu? – Jag har länge räknat finska Leena Lehtolainen som en av mina favoriter bland deckarförfattarna och jag tycker att det är väldigt roligt att hon är tillbaka med en ny bok på svenska efter några års frånvaro.

Emma Hamberg Rosengädda nästa – Då jag tycker att det är trevligt med en lättsam må bra-bok ibland så har jag förhoppningar om att Rosengädda nästa är lika charmig som Hambergs förra bok Baddaren.

Marian Keyes The mystery of Mercy Close – Äntligen är drottningen av chick-lit tillbaka med en ny roman där Helen Welsh, den sista av systrarna Welsh som får en egen bok.

Kate Mosse Citadel – Det är bara för mig att acceptera att jag gillar Kate Mosses tjocka historiska romaner med mystiska inslag och när nu tredje delen i Languedoc-trilogin kommer så är den svår att motstå. Men eftersom jag inte tänker köpa den så återstår det att se om biblioteket köper in den på engelska eller svenska.

Joyce Carol Oates Dykvinnan – Det är i och för sig ingen större överraskning att det kommer en ny bok av Joyce Carol Oates i höst, men det var ett tag sedan jag läste en ny bok av Oates så jag ser fram emot den här och håller tummarna för att det är en av hennes bättre.

Sven Nordqvist Findus flyttar ut – När det äntligen kommer en ny bok med radarparet Pettson och Findus så har jag en bokintresserad treåring i min närhet, vilket är helt perfekt då jag har en utmärkt anledning att läsa den (högt) många gånger.

Erlend Loe Fvonk - Jag är väldigt förtjust i Erlend Loes absudra böcker och blev glad när jag upptäckte att han skrivit en ny bok för vuxna efter att det kommit två barnböcker om Kurt som inte varit så bra. Dessutom är Fvonk en underbar titel.

Kate Morton Dimmornas lek – Jag ser även fram emot att läsa den sista av Kate Mortons som finns tillgänglig på biblioteket och efter att ha läst och uppskattat I det förflutna och Den glömda trädgården så kan det finnas en viss risk att mina förväntningar är lite för högt uppskruvade.

Att den här listan kommer att växa till sig står utom allt tvivel, så nu är det bara att hoppas på att inte alla reserverade böcker kommer samtidigt så jag hinner läsa dem utan att stressa allt för mycket.

2 kommentarer:

Monika sa...

Där var en del godis :)

Jag håller på och tar mig igenom Indriðasons böcker nu och har precis läst Frostnätter. LIgger lite efter :)

Den läsande Kaninen sa...

Då har du flera böcker att se fram emot, medan jag får vänta mellan varje.