onsdag 1 juli 2015

Som eld

De ser varandra redan på skärgårdsbåten, Anna och Lollo och när de kliver av på Sländö så går de åt olika håll. Anna går tillsammans med sin öldrickande pappa till Paradiset, en enkel liten stuga mitt på ön. Lollo går med sin familj till den stora dyra villan vid vattnet. En kväll står Lollo på Annas brygga och hon kan inte sluta tänka på hur Annas hand rörde vid hennes när de klev ner i båten.

Som eld är Sara Lövestams första ungdomsbok, tidigare har hon skrivit fem romaner och en grammatikbok, och den handlar om den första pirriga förälskelsen i tonåren. Även om jag kanske inte hör till den tänkta målgruppen så grep berättelsen tag i mig och jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Det är en kärlekshistoria som tar upp klassiska teman om kärlek över klassgränser, men även om att följa sitt hjärta och bli förälskad i en annan tjej. Som vanligt när det gäller Lövestam så är en det en väldigt välskriven berättelse och jag hoppas att många ungdomar hittar boken.


Lilla Piratförlaget skickade boken

Inga kommentarer: