lördag 28 november 2015

Adventsläsning – en enkät

Så här när det är första advent så tycker jag att det passar utmärkt att svara på en enkät om adventsläsning som jag hittade hos Johannas deckarhörna.

Vilka böcker/ vilken bok är den bästa du har läst i höst?
En av de bästa böcker som jag läst nu i höst är Jessica Schiefauers När hundarna kommer, som fick Augustpriset i barn- och ungdomsklassen tidigare i veckan.

Vilken är din favorit-julsång?
Jag är väldigt förtjust i pampiga O helga natt, men jag gillar även Gläns över sjö och strand mycket

Vilka böcker planerar du att läsa i december? Har du någon särskild läsning som får dig i julstämning?
Eftersom jag nu kommit ikapp med höstens alla recensionsböcker så kommer jag att ägna december åt att läsa ikapp de andra olästa böcker som ligger och väntar här hemma. Jag brukar inte läsa böcker som utspelar sig på julen, men däremot så ser jag en del julfilmer.

Önskar du dig någon särskild bok i julklapp av tomten, närstående eller dig själv?
Nej, det är ingen särskild bok som jag önskar mig i julklapp, bland annat för att vi numera har julklappslotteri bland de vuxna i släkten, vilket gör att jag inte får så många julklappar över huvud taget.

Hårda eller mjuka paket? Vilket föredrar du?
Generellt föredrar jag hårda paket, men ibland kan det vara trevlig även med mjuka paket

Om du skulle tipsa om en bok att ge bort i julklapp, vilken skulle det vara?
Till den som tycker om spännande thrillers skulle jag rekommendera Bränd himmel av Gilly MacMillan. Annars så tycker jag att man kan rekommendera Sara Lövestams böcker om Kouplan, Sanning med modifikation och Önska kostar ingenting, till de flesta.

Glögg eller julmust, om du måste välja?
Glögg om jag måste välja, men klarar mig bra utan båda faktiskt

Har du någon bok som du sparat för att läsa under eventuell julledighet?
Jag hoppas att min reservation av Karin Bojs Min europeiska familj kommer lagom till jul, annars så tänker jag läsa något av årets nobelpristagare Svetlana Aleksijevitj

Knäck eller Aladdinask?
Svår fråga, är inte så förtjust i knäck och eftersom jag inte kan äta hasselnötter så är urvalet väldigt begränsat i Alladinaskarn

Hur gör vi med julpyntet. Får tomtar och gran respass redan efter Annandagen eller plundrar vi på Tjugondagknut?
Jag har inte så mycket så mycket julpynt och det brukar vara framme mellan första advent och trettonhelgen


2 kommentarer:

Johannas deckarhörna sa...

Roligt att läsa dina svar. Bränd himmel måste jag absolut läsa i december! :)

Lena sa...

Bränd himmel kommer jag att läsa i december eller januari. Den verkar spännande.