söndag 28 februari 2016

Lila hibiskus

Kimbili är 15 år och tillsammans med sin familj i ett stort hus. Pappan Eugene är en hjälte som ger ut en tidning som kritiserar korruptionen och maktmissbruket i Nigeria och han ger stora summor pengar till välgörenhet. Hemma visar han en annan sida när han styr familjen med en järnhand och misshandlar både barnen och hustrun, för det mesta i guds namn. Han har även helt tagit avstånd från sin far som vägrat omvända sig från den traditionella religionen till kristendomen. När Kambili och hennes bror Jaja får tillbringa en tid hos deras faster och hennes barn så får de för första gången uppleva ett annat sätt att leva, och det leder till en uppgörelse i familjen.

Jag har länge läst och hört många hyllningar av Chimamanda Ngozi Adichies författarskap och har nu äntligen läst min första roman av henne, Lila hibiskus, som är en väldigt bra bok som visar en ny värld för mig som inte är så bekant med Nigeria. Berättelsen har två skikt, dels den om en familj som helt styrs av den misshandlande pappan och dels om ett land med ett oroligt politiskt läge där korruptionen härskar och många intellektuella flyr landet. Chimamanda Ngozi Adichie är väldigt trevlig ny bekantskap och jag kommer troligen att även läsa hennes andra böcker framöver.

3 kommentarer:

Linnea sa...

Jag älskar Adichies böcker, men Lila hibiskus är nog den av hennes böcker som jag gillade minst. Jag tycker att den är lite väl jobbig att läsa p.g.a. att starka scener. Americanah är min favorit. :)

Lena sa...

En stark och gripande bok.

Anna sa...

Hennes bästa enligt mig! Jag gillar allt hon skrivit, läs gärna novellerna!