söndag 20 mars 2016

Återstoden av dagen

Det är 1956 och den brittiska butlern Mr Stevens beger sig ut på sitt livs första semesterresa i sin nye arbetsgivare, den amerikanske Mr Farradays bil. Målet med resan är att besöka miss Kenton för att se om hon vill komma tillbaka till Darlington Hall, något som Stevens tycker sig kunna utläsa mellan raderna i hennes brev. På resan tänker Stevens mycket tillbaka på sitt liv som butler på godset Darlington Hall under lord Darlington, som under mellankrigstiden gjorde försök att vara en slags diplomat som försökte minska spänningarna i Europa. För Stevens har det viktigaste alltid varit att behålla sin värdighet och hans önskan att alltid göra vara till lags har gjort att han nästan utplånar sig själv.


Återstoden av dagen blev en succé när den kom 1989 och den filmatiserades kort därefter med Anthony Hopkins och Emma Thompson i huvudrollerna, men jag har faktiskt varken sett filmen eller läst boken förrän nu. Den är en oerhört stark berättelse om denna butler som är så mån om att vara klanderfri i sitt arbete och vara till lags att han utlånar sig själv och gör sig oförmögen att skapa nära relationer till andra människor. Här är en man som inte rör en min eller avbryter sitt arbete när hans pappa ligger för döden och försöker lära sig att skämta för att göra sin nya arbetsgivare glad. Jag är väldigt glad för att jag kom på att jag skulle läsa den här underbara boken och jag förstår att den blivit en modern klassiker. Som en extra bonus så har jag även kunnat lyssna på vad bokcirkeln i Lundströms bokradio haft för tankar om boken, då de för bara några veckor sedan läste den.

Inga kommentarer: