fredag 12 augusti 2016

Harry Potter and the cursed child

Eftersom jag varit ett fan av Harry Potter sedan jag läste den första boken och sedan har läst alla böckerna minst två gånger och sett alla filmerna många gånger, så kunde jag inte motstå att förhandsbeställa Harry Potter and the cursed child för att få läsa den så fort som möjligt (vilket jag också gjorde, men hann inte skriva om den innan resan till Gran Canaria). Det första man ska komma ihåg att det här inte är en åttonde bok, det är en pjäs i två delar som J. K. Rowling skrivit tillsammans med John Tiffany och Jack Thorne.

Det har gått 19 år sedan sist och Harry Potter är numera en utarbetad medarbetare på Ministry of Magic och har tre barn i skolåldern. I den här berättelsen är det Harrys son Albus Severus Potter som står i centrum, en ung man som tycker att det är jobbigt att växa upp i skuggan av sin berömde far. Så mycket mer tänker jag inte gå in på handlingen.


Det är inte samma sak att läsa en pjäs som en vanlig bok, men när jag kom in i berättelsen så spelade ingen roll. Det var trevligt att återknyta kontakten med Harry, Ron, Hermione och de andra och se vad som hänt sedan sist. Pjäsen, eller snarare pjäserna eftersom del ett och två är varsin pjäs, spelar nu för fulla hus på Palace Theater i London.

Inga kommentarer: