torsdag 30 november 2017

Helgfrågan v. 48

På något sätt har det gått ännu en vecka och det har blivit dags för helgfrågan hos Mias bokhörna.

Har du någon speciell julbok som du gillar? (behöver inte vara kokbok)
Nej, jag brukar inte läsa julböcker. Fast jag gillar Muminberättelsen Granen om när Muminfamiljen är upplever sin första jul (vanligtvis går de ju i ide under vintern) och blir rädd för den läskiga julen för gör alla stressade och som kräver speciell mat, gran och paket.

Bonusfråga: Vad gör du till advent? Någon speciell tradition?

Jag brukar ta fram alla mina julsaker lagom till första advent (jag har inte så mycket) och så brukar jag ha lite julfika på söndagen, antingen med familjen eller själv. Numera håller jag mig till mina favoriter mjuk pepparkaka (som jag gör själv) och saffransbullar med mandelfyllning, som jag köper på stans surdegsbageri.

14 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

älskar juliga böcker! ❤️

Mia Eggimann sa...

Saffransbullar med mandelmassa lät oerhört gott.

[Anna] sa...

Jaha Mumintrollen går i ide, det visste jag inte! Jag brukar också pynta första advent, men ska tävla med en av hundarna i helgen så vet inte hur orken kommer finnas till att pynta på kvällarna så jag och barnen gjorde det nu under veckan istället.

Villa Frejas bokblogg sa...

Håller med, det är en mysig berättelse.

Boklysten sa...

Kul med Mumintrollen!

Annette sa...

Det låter både mysigt och gott :) Under en period brukade jag baka saffransbullar med mandelmassefyllning som jag färgade svagt grön och sedan strödde jag på pärlsocker för att få bullarna riktigt juliga. Jag kanske skulle göra nästa laddning med saffransbullar på det sättet :) Tack för påminnelsen och ha en fin advent!

Klimakteriehäxan sa...

De där bullarna kan jag tänka mig! Och den där Mumin-historien också!

Bokdamen sa...

Mysigt med Mumintrollet ;)

Mrs Calloway sa...

saffransbulle med mandelmassa i är jättegott. tänkte också göra någon fylld saffransbulle

FrökenChristina sa...

Granen är så fin. Måste leta på mitt bibliotek. Saffransbulle med mandelmassa är en dröm. Åh, så gott.

Lottens bokblogg sa...

Det där surdegsbageriet har jag hört talas om!

Åsa sa...

Muminberättelsen tycker jag låter förträfflig! Känner lite som Muminfamiljen då... folks stress kring jul är verkligen skrämmande, att gå i ide vore ingen dum idé, om de gick. ;)

Lena sa...

En Mumin-berättelse kring jul låter mysigt.

Sara sa...

Mjuk pepparkaka är väldigt gott, särskilt med lingongrädde till!