måndag 3 juni 2019

The Jane Austen Diet


Vad kan Jane Austen och hennes böcker lära oss om hälsa i dag, drygt två hundra år senare? När Bryan Kozlowski går igenom det Austen skrivit om mat, hälsa och motion i sina romaner och jämfört dem med modern forskning visar att hon var rätt ute med många saker. Det finns dock vissa aspekter som skulle underlättas av om man har tjänstefolk som gör arbetet åt en och om man inte behöver ta hänsyn till att behöva jobba heltid på kontor. I boken får vi bland annat lära oss att det är bra att vänta ett par timmar med att äta frukost (som gärna ska bestå av te och mackor), att promenader är bra motion, att man ska rätt hållning, att bröd är viktigt (men att man ska äta mindre mängder av bättre kvalitet), socker är bra i små mängder (även om det inte längre är en lyxvara som behöver låsas in), att man ska äta både kött och grönsaker och att te är nyttigt, både för antioxidanter och eftersom vattnet inte var så bra att dricka på den tiden kokade man bort alla bakterier när man värmer tevattnet. Vi får också lära oss att det viktiga är att man ser hälsosam ut, inte vilken form man har på kroppen (fast det är inte bra att vara för smal).

Som det stora fan av Jane Austen som jag är kunde jag inte motstå att köpa The Jane Austen Diet så fort jag fick veta att den fanns (och inte kostade så mycket). Utöver att den ger några hälsotips som jag är nyfiken på att prova om de fungerar, även är skriven med en stor portion humor. Det jag främst tänker försöker prova är att fasta i två timmar innan frukost, jag tycker ända inte om att äta direkt när jag vaknar. Plus att jag tar med en bekräftelse på att te är nyttigt och att det inte går att dricka för mycket av det.

Inga kommentarer: