tisdag 22 december 2020

Den sista migrationen

Franny Stone har alltid känt sig som ett med havet och har en stor kärlek till fåglarna som flyger på himlen. När klimatförändringarna blir så stora att nästan alla vilda djur på jorden dött ut i en skrämmande hastighet försvinner även Frannys älskade fåglar. På Grönland lyckas hon hitta den sista flocken med silvertärnor, den fågeln som migrerar längst av alla. Franny bestämmer sig för att följa efter flocken ända ner till Antarktis med hjälp av fiskebåten Saghani, som hon lyckas ta sig ombord på.

Den sista migrationen av Charlotte McConaghy är en bok som jag beställde från Lavendel Lit i deras senaste box och det är en bok som jag skulle vara bra. Det visade sig att boken var väldigt mycket bättre än jag trodde den skulle vara och när jag kom in i boken läste jag den i princip i ett streck eftersom jag inte kunde lägga ifrån mig den. Det sägs inte när boken utspelar sig, men det är en skrämmande framtidsbild som målas upp med en värld där det inte längre finns några vilda djur kvar i naturen. Det här är en bok som jag rekommenderar alla att läsa för att den bara är så otroligt bra (även om man får lite klimatångest av den). 

 

Inga kommentarer: