söndag 3 januari 2021

2020 - nördigare sammanfattning

Det har blivit dags att sammanfatta 2020 års läsning på ett lite nördigare sätt med siffror. I år är jag fullt medveten om att det är något som är fel i fördelningen mellan pappersböcker, e-böcker och årets enda ljudbok, men jag vet inte vilken eller vilka månader som det är felräknat. Den viktigaste siffran stämmer i alla fall, och det är att jag läste 100 böcker under året. Årets, eller i alla fall höstens, tydligaste tema har varit att jag har läst nya böcker från biblioteket då jag har betat av en rejäl reservationslista. Plus att jag borde börja läsa fler klassiker igen.

 Antal lästa böcker: 100

Antal lästa sidor enligt Goodreads: 27601

Antal pappersböcker: 92 

Antal e-böcker: 10

Antal ljudböcker: 1

Antal böcker utgivna 2020: 69

Antal klassiker: 2

Antal deckare: 11

Antal faktaböcker: 10

Antal serier: 9

Antal poesi: 5

Antal kvinnliga författare: 73

Antal manliga författare: 26

Antal kvinnlig och manlig författare: 1

Antal böcker lästa på svenska: 94

Antal böcker lästa på engelska: 5

Antal böcker lästa på tyska: 1

Antal böcker lästa på originalspråk: 37

Antal recensionsex: 10

 

Antal länder: 23

Sverige 30

England 18

USA 14

Frankrike 7

Island 5

Norge 2

Kina 2

Nigeria 2

Italien 2

Danmark 2

Vietnam 2

Tyskland 2

Spanien 2

Ryssland 1

Haiti 1

Japan 1

Venezuela 1

Indien 1

Bangladesh 1

Finland 1

Irland 1

Ghana 1

Australien 1

Inga kommentarer: