söndag 28 mars 2021

Brinn mig en sol

 

Samma kväll som Olof Palme skjuts i Stockholm inträffar ett mord i byn Tiarp, utanför Halmstad. En ung kvinna blir våldtagen och lämnas att dö i sin bil och mördaren ringer själv till polisen för att berätta vad han har gjort och att han kommer att göra det igen. Det är polisen Sven Jörgensson som åker på larmet och det är ett fall som han inte kommer att kunna släppa innan mördaren har åkt fast. Mordet kommer även att påverka Svens son Vidar, som vid den här tiden hitta sin väg in i vuxenlivet. Vem är egentligen författaren som många år senare återvänder till Tiarp och som försöker få fram sanningen.

Brinn mig en sol är den senaste romanen från den svenske författaren och kriminologen Christoffer Carlsson, som för andra boken i rad har förlagt handlingen till Halland, där han växte upp. Jag har läst de flesta av Carlsson böcker och tycker att han utvecklas mer och mer som författare och även om den här boken klassas som deckare, tycker jag att det är mer en roman än en deckare. Det är i vilket fall som helst en av vårens bästa böcker och en bok som är en riktig blandvändare. Vill du läsa en riktigt bra bok som är mycket mer än en deckare i påsk, då rekommenderar jag Brinn mig en sol.

Inga kommentarer: