lördag 15 maj 2021

Allt som väntar dig

 

Domnin är femton år och har vuxit upp i Paris med sin pappa, men hans hjärta finns på ön som släkten kommer ifrån, Groix i Bretagne. När hans pappa plötsligt dör blir han ensam kvar. Domnin kan inte släppa tankar på vem kvinnan som larmade ambulansen och sedan smet ut ur lägenheten var. När Domnin får ett brev från en främling som säger sig ha träffat hans föräldrar i Argentina strax innan hans systers födelse får han en chock eftersom han inte har någon syster. För att ta reda på sanningen så lämnar han Paris och ger sig ut på en resa som tar honom både till Groix och Argentina.

Allt som väntar dig är den andra boken som jag läser av den franska författaren Lorraine Fouchet och den tredje som kommer ut på svenska. Det här en charmig pärla som jag inte kunde lägga ifrån mig när jag hade börjat på den och jag läste i princip i en sittning (boken är också föredömligt tunn på 270 sidor). Även om det inte hela tiden är muntert med en föräldralös femtonåring, så är det ändå en berättelse fylld med kärlek, charm, optimism och familjehemligheter. Det här är en vårens hittills bästa böcker.

Inga kommentarer: