lördag 18 september 2021

Sly

 

Det är höst i Åre och även om det fortfarande finns en del turister kvar på lyxrestaurangerna så har lokalbefolkningen börjat planera för älgjakten och vinterns mörker. I en kall lägenhet ovanpå den stängda järnvägsstationen i Ånn bor Vera Bengtsson, tidigare lokalredaktör på lokaltidningen och som nu arbetar som elevassistent på skolan i Järpen. När en kvinna hittas mördad i skogen vid Kall, på baksidan av Åreskutan, tar Vera motvilligt på sig uppdraget att skriva ett reportage om lokalbefolkningens rädsla. Längs vägen väcks hennes intresse för vem offret var och vem som kan ha mördat henne och det dröjer inte länge förrän Vera upplever att någon följer efter henne.

Sly är den jämtländska författaren Sara Strömbergs debut som deckarförfattare, hon har tidigare skrivit barnböcker om det lilla storsjöodjuret Birger. När den här boken kom som en överraskning i brevlådan så blev jag väldigt glad och den hamnade genast överst i min att läsa-hög, då den dels redan har fått väldigt bra omdömen och dels för att den utspelar sig här hemma i Jämtland. Det är alltid lite speciellt att läsa böcker som utspelar sig i en miljö som är bekant och där jag känner till alla orter, hur de ligger i förhållande till varandra och hur de ser ut. Det är inte så ofta som jag läser böcker som utspelar sig i mina hemtrakter och som visar hur livet ser ut i byarna utanför Åre där nästan all samhällsservice har försvunnit. Sly är en väldigt stark och välskriven debut och jag är helt klart intresserad av att läsa fler böcker om Vera Bengtsson i framtiden. 

Modernista skickade boken


Inga kommentarer: