tisdag 19 oktober 2021

Nomineringarna till Augustpriset

Idag har de nominerade titlarna till årets Augustpris presenterats och i vanlig ordning har jag suttit och följt livesändningen. De nominerade är:

 

Årets svenska skönlitterära bok

Eufori. En roman om Sylvia Plath av Elin Cullhed

Återliv. Med Skapelsen och Kvällens frihet av Kjell Espmark

Europa av Maxim Grigoriev

När vi var samer av Mats Jonsson

Singulariteten av Balsam Karam

Den svarta månens år av Ellen Mattsson

 

Årets svenska fackbok

Judarnas historia i Sverige av Carl Henrik Carlsson

Dante – den första författaren av Anders Cullhed

Dolda gudar. En bok om allt som inte går förlorat i en översättning av Nils Håkanson

Knäböj av Sara Martinsson

Mönstersamhället av Anneli Rogeman

Tyrannens tid. Om Sverige under Karl XII av Magnus Västerbro

 

Årets svenska barn- och ungdomsbok

Furan av Lisen Adbåge

Himlabrand av Moa Backe Åstot

Ett rum till Lisen av Elin Johansson, Ellen Svedjeland och Emma Adbåge

Om du möter en björn av Malin Kivelä, Martin Glaz Serup och Linda Bondestam

Nattkorpen av Johan Rundberg

Min mamma är snabbare än din! av Emma Virke och Joanna Hellgren

Den enda av de nominerade böckerna som har jag har läst är När vi var samer av Mats Jonsson, som för övrigt är den första serieromanen som har nominerats. Jag vet inte jag kommer att läsa någon fler av böckerna. Så här på rak arm vet jag kommer jag inte på någon nominerad bok som jag saknar, men det kommer nog att dyka upp några om ett tag. Vilka vinnarna är får vi reda på 22 november.

Inga kommentarer: