söndag 2 januari 2022

2021 - en nördigare sammanfattning

Det har blivit dags för min lite nördiga sammanfattning av det gångna läsåret där jag bryter ner läsåret i siffror. Efter att ha ägnat mig åt lite taktikläsning under årets sista dagar slutade jag till slut på 100 böcker. Egentligen satte jag årets mål på Goodreads till 75 (men höjde till 85 eftersom jag blev klar så tidigt), men när jag låg på 97 böcker med några dagar kvar så kändes det så nära att jag ändå satsade på 100. Även om jag läst fler böcker på engelska i år än på länge, så läser jag ändå överlägset mest på svenska. Sammanfattningsvis kan man säga att min typiska bok har varit en nyutkommen roman i pappersform som är lånad på biblioteket, är skriven av en kvinna och som antingen är skriven på svenska eller som är översatt till svenska. Sedan kan måste jag ta upp att läsa böcker från flera delar av världen, böcker från 14 olika länder är inte bra nog.
 
Antal lästa böcker: 100
Antal sidor lästa enligt Goodreads: 30264
Antal pappersböcker: 90
Antal e-böcker: 9
Antal böcker utgivna 2021: 68
Antal på originalspråk: 45
Antal böcker lästa på svenska: 88
Antal böcker lästa på engelska: 12
Antal ungdomsböcker: 6
Antal deckare: 11
Antal klassiker: 2
Antal faktaböcker: 6
Antal poesi: 1
Antal noveller: 6
Antal serier: 9
Antal kvinnliga författare: 75
Antal manliga författare: 25
Antal kvinnlig och manlig författare: 0
Antal recensionsex: 11
Antal böcker lånade på biblioteket: 53
Antal köpta böcker: 32
Antal böcker övrigt: 4
 
Antal länder: 14
Sverige: 32
England: 23
USA: 17
Frankrike: 7
Tyskland: 3
Finland: 3
Japan: 2
Island: 2
Vietnam: 2
Nigeria: 2
Danmark: 2
Norge: 1
Oman: 1
Haiti: 1

Inga kommentarer: