tisdag 4 oktober 2011

Nobelpriset

Det börjar dra ihop sig till presentationen av årets nobelpristagare i litteratur och jag började fundera över vilka av de tidigare pristagarna som jag läst. När jag sammanställde en lista så visade det sig att jag inte hade läst så många som jag trodde, mina sex är inte i närheten av Böckerx3s 34.
1909 Selma Lagerlöf
1957 Albert Camus
1962 John Steinbeck
1982 Gabriel García Márques
1997 Dario Fo
2009 Herta Müller
Fast om man räknar titlar istället för författare så ökar antalet eftersom jag läst mer än en bok av i alla fall fyra av pristagarna. Herta Müllers författarskap blev jag så intresserad av jag läste fyra av hennes böcker på sex månader.
Det ska bli spännande att se vilken författare som Peter Englund presenterar på torsdag klockan 13.

Inga kommentarer: