söndag 22 januari 2012

Syskonmakaren

Även om jag inte läser så överdrivet mycket chick-lit så tycker att det är en trevlig genre i bland som omväxling, framförallt när det är välskrivet. Vid sidan av Marian Keyes så är brittiska Lisa Jewell den av chick-lit författarna som jag tycker skriver bäst. Lisa Jewells senaste bok som kommit ut på svenska är Syskonmakaren, vilket är en historia som jag tror kan stanna hos en ett tag efter att man läst ut boken. Berättelsen handlar om tre helt olika människor som har det gemensamt att deras pappa är samma spermadonator. Det är Lydia som blivit framgångsrik och ekonomiskt oberoende efter att ha uppfunnit en luktfri målarfärg, men som är isolerad i sitt stora hus. Dean är arbetslös och bor med sin gravida flickvän som mest skäller på honom. Robyn är 18 år och anser sig vara förmer än sin omgivning och när hon träffar en ny pojkvän så blir hon rädd för att han ska vara hennes bror. Pappan till Lydia, Dean och Robyn ligger för döden och vill träffa de barn han hjälpt att sätta till världen.

Syskonmakaren är en bra bok om tre vilsna människor som finner en ny mening med livet när de hittar varandra. Ja, det är en ganska förutsägbar bok där man tidigt förstår det mesta som kommer att hända. Men ändå är det en bok som griper tag i en (inte bara beroende på att min febriga hjärna kändes som bomull) eftersom det finns en dramatik i historien, bland annat genom att både språket och översättningen håller en bra kvalitet. Sedan jag läste ut boken så har jag hunnit tänka en hel del på hur det kommer att gå för syskonen.

Inga kommentarer: