onsdag 25 april 2012

Deckarfunderingar


Jag är väldigt förtjust i deckare och det kan bli ganska många under ett år och särskilt så här års då det verkar släppas extra många deckare inför semestrarna. Nackdelen med att läsa många deckare är att jag även hinner med en del dåliga. Dock har jag den senaste tiden försökt ransonera antalet (dåliga) deckare och bestämt att jag inte automatiskt måste reservera de nya böckerna av alla deckarförfattare som jag läst tidigare. Förra året bestämde jag mig till exempel för att inte läsa Mari Jungstedts Det fjärde offret, men det slutade med att jag ändå lånade och läste den när den stod inne på bibliotekets snabblånshylla. Intressant nog så visade det sig vara den av hennes böcker som jag tyckte var bäst, så nu står jag i kön till Den sista akten som kommer ut i maj. Däremot tänker jag skippa att läsa Anna Janssons När skönheten kom till Bro och Kristina Ohlssons Paradisoffer (i alla fall för tillfället) efter att ha läst information om böckerna och recensioner.  

Det kommer dock några deckare framöver som jag verkligen ser framemot att läsa, först ut är Qiu Xiaolong som snart kommer med en ny bok om Inspector Chen Cao, Don’t cry, thai lake. Sedan kommer även Johan Theorin med en ny bok i sommar, även om det är en novellsamling och inte en roman. Sedan så är det bara att konstatera att även om jag nyligen läst Åsa Larssons nya bok Till offer åt Molok så ser jag redan framemot nästa bok. I övrigt så ser jag med spänning framemot vad författare som Arnaldur Indriðason, Lars Kepler, Christa von Bernuth, Fredinand von Schirach och Peter Robinson kommer med framöver. Efter att ha läst Jo Nesbøs senaste bok om polisen Harry Hole, Gengångare, så kommer jag att vara ytterst skeptisk om det kommer en fortsättning. Jag undrar även om danska Gretelise Holm och finska Leena Letholainen kommer att komma med fler böcker på svenska.

Inga kommentarer: