söndag 4 augusti 2013

Bokbloggsjerka 2 – 5 augusti

Lite senare än vanligt har det blivit dags för mig att svara på veckans bokbloggsjerka.

Har du läst någon bok/några böcker som har lärt dig någonting om historia, konst, musik, vetenskap etc?

Det känns som att jag lärt mig många olika saker från böcker, och eftersom jag är både nyfiken och lite källkritisk så brukar jag ibland fördjupa mig i ytterligare i. Det finns några romaner som har lärt mig lite extra.

Åskans son av Stig Holmås, en serie i sju delar om apacheindianen Åskans son som jag läste som äventyrsböcker som barn och när jag senare började läsa mer om apacheindianerna så insåg jag att Holmås böcker handlar om verkliga händelser fast med en fiktiv huvudperson. Det var genom dessa böcker som jag först stötte på hövdingarna Cochise, Geronimo, Victorio och Mangas Coloradas.

Jag slukade även som barn Olov Svedelids historiska böcker, vilket fick mitt historieintresse att utvecklas. Andra böcker som jag läst på senare tid och som lärt mig saker är Per Olov Enqvists Livläkarens besök, Anna Laestadius Larssons Barnbruden (recex, kommer i september), Jonas Gardells Torka aldrig tårar utan handskar och Peter Fröberg Idlings böcker om Kambojda, Pol Pots leende och Sång till den storm som ska komma.

2 kommentarer:

Monika sa...

Det är ju det som är så fantastiskt med böcker, även om man läser skönlitteratur så finns där sanningskorn :)

Ewa K sa...

Olov Svedelid har jag också läst en gång i tiden och minns som bra böcker.