tisdag 24 mars 2015

Charmen med tarmen

När jag för ovanlighetens skull tittade på ett avsnitt av Skavlan för några veckor sedan så dök det där upp en ung tyska vid namn Giulia Enders som pratade på ett passionerat sätt om tarmarna och hur magen och tarmarna påverkar hela kroppen. Nu har jag äntligen fått boken Charmen med tarmen från biblioteket och har nu sträckläst den. Det är en väldigt intressant bok om en väldigt central del av kroppen som i alla fall inte jag haft så stor kunskap om, trots att den spelar en stor roll i vår vardag. Hela vägen från munnen till ändtarmen är mer intressant än jag visste och det händer en massa saker där på en daglig basis som bland annat styr vårt immunförsvar. Det är viktigt att komma ihåg att vi behöver en massa nyttiga bakterier, och att de onyttiga som vi får i oss tar kroppen hand om.

Ett extra plus i boken är de charmiga teckningar som författarens syster gjort. Dessutom så står nu en pall i mitt badrum, eftersom jag tydligt suttit fel när jag bajsat i hela livet, för att se om det är någon skillnad när man sitter i en mer hukad position med fötterna lite högre upp.

Inga kommentarer: