tisdag 3 mars 2015

Livets och dödens villkor

I trakterna runt den lilla engelska kustorten Limeburn börjar unga kvinnor trakasseras genom att de tvingas att klä av sig nakna för att sedan ringa upp sin mamma. Ruby Trick är 10 år gammal och på kvällarna åker hon runt med sin arbetslöse pappa och hans cowboykompisar för att leta efter som visar sig vara en mördare och för att skydda kvinnor. Samtidigt så ligger den lilla byn i ett utsatt läge mellan skogen och havet, som från varsitt håll försöker ta över byn och som skapar en speciell stämning.


Jag har ett lite ojämnt förhållande till den brittiska deckarförfattaren Belinda Bauers böcker, jag tyckte mycket om hennes första bok Mörk jord, medan jag tyckte att den andra boken Skuggsida var riktigt dålig, i alla fall på slutet, sedan har det kommit två böcker som jag inte har läst. När jag nu läste hennes femte bok Livets och döden villkor så fastnade jag direkt och sträckläste den. Det är en väldigt spännande berättelse där jag tycker att det är ett smart drag att låta nästan allt berättas ur den tioåriga Rubys perspektiv. Barnsperspektivet i kombination med den hotande naturen skapar en psykologisk thriller.

2 kommentarer:

Monika sa...

Jag har precis läst Skuggsida och var egentligen inte så förtjust i den jag heller. Har flera av hennes böcker i hyllan, olästa, bland annat Livets & dödens villkor. Det låter ju lovande att den är spännande

Ina sa...

Jag kan också rek. den här deckaren. Spännande och annorlunda upplägg.