tisdag 14 april 2015

Tematrio - Faktion

Den här veckan har Lyrans tematrio det lite luriga temat faktion;

Det känns alltid lite trixigt att läsa romaner om verkliga personer; hur mycket är "sant", vad är fiktion? Senaste veckan har jag läst Blonde 

Blonde av Joyce Carol Oates – finns visserligen med i Lyrans beskrivelse, men det är en alldeles fantastisk roman om Norma Jean Bates, som blev Marilyn Monroe.

Siri av Lena Einhorn – en bra och intressant berättelse om August Strindbergs första hustru Siri von Essen, som även hade en egen karriär.


Barnbruden och Pottungen av Anna Laestadius Larsson – de två första delarna i en trilogi om två kvinnoöden under det sena 1700-talet, varav den ena, hertiginnan Hedvig Elisabet Charlotta, funnits på riktigt och som efterlämnade både dagbok och brev.

8 kommentarer:

Boklysten sa...

Har läst Barnbruden och Blonde väntar i bokhyllan. Siri är jag nyfiken på!

Sanna sa...

Lena Einhorn ska ju vara bra fast jag måste erkänna att jag inte läst ngt själv av henne.

Åsa C sa...

Tre (fyra) olästa böcker man känner sig lockad till att läsa. :)

Helen Midnattstankar sa...

Barnbruden finns i min lånehög, jag tror faktiskt att den kommer bli kvällens läsning =)

Lena sa...

Barnbruden har jag redan köpt och Pottungen skall köpas. Siri är jag också sugen på.

Bokdamen sa...

Intressant trio, nyfiken på alla. ;)

Evelina Nilsson sa...

Är intresserad av att läsa alla böcker i din trio, måste ta och kolla upp dem :)

Monika sa...

Har inte läst någon av dessa, men fler böcker att läsa behöver man ju alltid :)