måndag 27 april 2015

Tematrio - Sol, vår och blommor

Så här när våren är i antågande (i alla fall här uppe i norr har den inte riktigt kommit fram än) och vad är då mer passande än att Lyrans tematrio den veckan har ett vårtema. Ett tema som visade sig vara svårare än väntat, vilket gjorde att jag fått tänja lite på gränserna.


Det är mycket gräva i trädgården just nu. Ledbruten överallt är jag av allt rensande och fixande. Men fint ska det bli. Och doftande inte att förglömma, jag älskar blommor som doftar. Veckans tema är att berätta om tre böcker som på något sätt anspelar på våren med den efterlängtade solen och de kommande blommorna. Var konkreta och berätta om en trädgårdsbok eller långsökta och berätta om en bok med en blomma i titeln. Helt upp till er.

Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren – handlar egentligen inte så mycket om våren, men Ronjas vårskrik var en favoritsekvens när jag var liten.

Samlade dikter av Harry Martinson – bland Martinsons dikter så är naturskildringarna centrala och det vimlar av blommor, växter, djur och årstider, inklusive våren.

Där gräset aldrig växer mer av David Lagercrantz – den andra av de tre deckare som Lagercrantz skrev i början av 2000-talet om den förmögne bohemen Daniel Mill. Jag vill minnas att den var helt ok.

8 kommentarer:

Robert W sa...

Ronja Rövardotter var ett roligt val.

Hanneles bokparadis sa...

vårskrik, tjusigt :)

Sanna sa...

Å, vårskriket!

Monika sa...

Vårskriket ja, det kanske man skulle anamma :)

Boklysten sa...

Har inte läst någon av böckerna i din trio.

Carola sa...

Åh, Ronjas vårskrik är ju ett självklart val. Att jag inte tänkte på det själv :)

Åsa sa...

Kul att ta med Ronja Rövardotter. Den där vår-sekvensen är ju bara för härlig. :)

Anna sa...

Jag har inte läst Harry Martinssons dikter - stort tack för det tipset!