torsdag 14 maj 2015

Marina Bellezza

I en avfolkad liten stad i norra Italien som är omgiven av nedlagda fabriker och förfallna hus finns det inte mycket hopp och alternativ för de ungdomar som valt att stanna kvar. Marina Bellezza är en vacker tjugotvååring som drömmer om att bli sångerska och att musiken ska bli hennes biljett ut i världen, i alla fall till Milano, Rom och medverkan i talangshowen X-factor. Andrea är son till den förre borgmästaren och drömmer om att leva närmare naturen som mjölkbonde, precis som hans farfar gjorde en gång. Trots att Marina och Andrea är varandras motsatser så dras de till varandra i destruktiv kärlekshistoria.

Marina Bellezza är den italienska författarens Silvia Avallones första bok efter den fantastiska debuten Stål som kom för några år sedan och som jag älskade när jag läste den förra året. Mina förväntningar var höga inför läsningen av Marina Bellezza och till min stora glädje så levde den upp till mina förväntningar, och mer därtill. Det är en bra, stark och väldigt välskriven berättelse om att leva i en glesbygd som drabbats hårt av krisen och där arbetslösheten är väldigt hög bland de unga och där det inte finns så många möjligheter kvar. Det är en samtidsroman som jag tror kommer att stå sig länge.

I söndags intervjuades Silvia Avallone i Babel, se programmet här


Natur&Kultur skickade boken

1 kommentar:

Ina sa...

Den här boken ser jag verkligen fram emot. Står snällt i bibliotekets kö. Stål knockade mig helt och jag har tipsat många om den.