tisdag 5 maj 2015

Vinterkriget

Det medelålders paret Max och Katriina gjorde en del misstag den sista vintern innan skilsmässan och att frysa ner barnbarnens hamster var definitivt ett av dem. Sociologen Max Paul fyller 60 år och borde kunna luta sig tillbaka för att njuta av livet som familjefar med de vuxna barnen och de två barnbarnen och i sin position som etablerad inom sitt forskningsområde, där en studie tidigare i karriären gett honom smeknamnet ”sexprofessorn” och som gjort honom till lite av en kändis. Istället känner sig Max inte tillfreds med tillvaron, arbetet med den nya boken står stilla och han tar ut en del av sin frustration genom att skriva anonyma kommentarer på diverse internetforum. När den före detta studenten Laura kontaktar Max för en intervju så väcks något inom honom.


Vinterkriget av den finlandssvenske författaren Philip Teir är en av alla de där böckerna som jag hört talas om länge, som lär vara bra och som jag nog tänker läsa någon gång i framtiden. När boken dök upp under ett spontant bokbyte under brunchen i Helsingfors för ett par veckor sedan så lade jag vantarna på den. Det visade sig vara en trevlig roman om relationer som går i kras och andra som inleds. Jag tyckte om Vinterkriget, men den infriar kanske inte riktigt mina ganska högt ställda förväntningar.

Inga kommentarer: