söndag 10 april 2016

Krig och fred

Igår visades den sjätte och sista delen av BBCs filmatisering av Lev Tolstojs klassiker Krig och fred och det verkar som att jag varit ganska ensam om att älska serien. Dock var inte så imponerad efter det första avsnittet, men efter att jag gett avsnittet en andra chans, den här gången med fullt fokus, så var jag fast och har sedan tittat på de resterande fem avsnitten med fullt fokus. Utöver att jag är allmänt förtjust i kostymdramer (det är i ärlighetens namn nästan det enda jag titta på för tillfället) så gillar jag berättelsen, karaktärerna, kläderna och miljöerna, som är väldigt vackra. Det är tydligt att de varit i Sankt Petersburg och filmat en del exteriörer, jag känner igen en del hus från mitt besök i staden för några år sedan. För delen med Sankt Petersburg är att man efter andra världskriget återuppbyggde staden exakt som den var och det gör att delar av staden har kvar 1700-talsfasaderna. Min favorit bland alla karaktärer är ändå huvudpersonen Pierre Bezuchov, som inte känner sig helt bekväm i sin nya roll som greve och som är charmigt klumpig i sociala sammanhang och när han blir förlovad utan att förstå hur det gick till tycker jag synd om honom.


Tanken var att jag skulle se serien för att inte behöva läsa boken, men istället så är jag nu mer sugen än någonsin på att läsa boken (trots att den är väldigt tjock). Dessutom så har jag börjat titta på resor till Moskva och Sankt Petersburg på semestern. Vi får se hur det går de med de planerna.

Inga kommentarer: