onsdag 11 maj 2016

Simma med de drunknade

1971 hittas ett norskt-franskt par döda i Frankrike, de har dött efter att ha andats giftigt gas från en mina som är kvar sedan första världskriget. Parets treårige son är spårlöst försvunnen och hittas först fyra dagar senare på ett sjukhus tolv mil bort och vad som egentligen hände är höljt i dunkel. Sedan dess har Edvard vuxit upp med sin tystlåtne farfar på en potatisgård på den norska landsbygden. När farfadern dör i början av 90-talet dyker det upp en kista som snickrats av farfaderns bror Einar, som enligt familjehistorien avrättades under andra världskriget. Det gör att Edvard beger sig ut på en resa för att hitta svaren till sitt förflutna och sökandet tar honom till Shetlandsöarna.


Simma med de drunknade av Lars Mytting är en bok som troligen hade gått mig förbi om det inte vore för att Kulturkollos nästa bokcirkel. Jag är verkligen glad för att det blev så att jag läste boken, för att det är en väldigt bra bok om ung mans sökande efter sitt ursprung och de hemligheter som döljer sig i familjen. Simma med de drunknade är definitivt en av de bästa böcker jag läst i år och den kommer troligtvis att hamna högt när det är dags att sammanfatta året så småningom. Det ska bli riktigt spännande att får diskutera boken om ett par veckor.

Inga kommentarer: