tisdag 15 november 2016

Veckans utmaning: Ett stort mysterium

Den här veckan handlar det om mord och mysterier hos Kulturkollo och så gör även veckoutmaningen;
Vilket är ditt favoritmysterium, verkligt eller fiktivt, och vem löste det (om det över huvud taget blev löst…)?

Jag har sedan barnsben gillat mysterier, både verkliga och fiktiva, och har läst väldigt många deckare genom åren. När jag var tonåring drömde jag om att lösa både mysteriet med vem Jack the Ripper var och vem som dödade Karl XII. Båda mysterierna skulle förslagsvis lösas med en varsin tidigare okänd dagbok innehållande en bekännelse (alla andra stenar verkade vara vända på).


Nu på senare år har jag istället börjat intressera vad som hände med Andrée-expeditionen och kommer att följa Bea Uusmas forskning i ämnet. Jag är även nyfiken på vad som egentligen hände med Raoul Wallenberg, även om jag tror att dog i det ryska fängelset 1947. Eftersom jag inte tror på att en i övrigt frisk 35-åring dör i en hjärtinfarkt så skulle jag vilja veta hur det gick till. Fast det som jag tycker är fascinerande med mysterierna är just det att vi inte har alla svaren och kommer inte heller att få svar på alla frågorna.

Om någon vill veta mer kan jag rekommendera Expeditionen: min kärlekshistoria av Bea Uusma (Andrée-expeditionen) och "Det står ett rum här och väntar på dig..." av Ingrid Carlberg (Raoul Wallenberg).

2 kommentarer:

Helena (Kulturkollo) sa...

Alla dina mysterier är såna jag själv intresserat mig för också, särskilt Raoul Wallenberg. Hans försvinnande/död var tillsammans med Palmemordet och mordet på John F. Kennedy de jag spann mina konspirationsteorier kring i tonåren. Det är väldigt sorgligt att vi aldrig verkar få svaret på vad som verkligen hände.

Camilla sa...

Vilka bra mysterieum du tar upp, någon gång har jag väl funderat på dem med och undrar vad som egentligen hände och så där...