fredag 11 november 2016

Bästautmaningen - Kvinnor i USA

I sin nya bästa-utmaning så frågar Lyran efter amerikanska kvinnor;
Det har varit presidentval i USA under veckan, det har ingen av oss kunnat missa. Hur gärna vi än velat. Och det blev inte en kvinna som president. Men här på bloggen ska det handla om amerikanska kvinnor, d v s kvinnor från USA. Berätta om den bästa romanen skriven av en nu levande amerikansk kvinna. Boken får gärna ha ett kvinnotema, men det är inget krav.


Även om jag läser en hel del engelskspråkig litteratur så blir det ändå relativt få amerikanska böcker. En amerikansk favoritförfattare som jag (och många andra) är Joyce Carol Oates. Oates är en av de mer produktiva författarna och har skrivit en hel rad med bra böcker, men om jag skulle välja en av hennes böcker så blir det nog ändå Dödgrävarens dotter, en bok som delvis handlar om Oates farmors öde.

8 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

den väntar i bokhyllan.

Boklysten sa...

Har bara läst en bok av Oates (inte den där), men har några till som väntar i bokhyllorna.

Robert W sa...

Tack för tipset!

Lena sa...

Jag har ett helt gäng böcker av Oates i bokhyllan som står och väntar. Skall bli väldigt intressant att se om hon skriver så bra som många säger.

Anonym sa...

Jag valde en annan Oates-roman, men Dödgrävarens dotter är också väldigt bra.

Helena sa...

Har läst ett par böcker av henne, men gillade dem inte alls :(

Lyrans Noblesser sa...

Den har jag nyss gett bort för den var för tjock ... Hoppas Fiktiviteter gillar den :)

Unknown sa...

Denna står i bokhyllan med de olästa böckerna och väntar på sin tur.