måndag 26 mars 2018

Tematrio - Påskekrim


Den börjar dra ihop sig till påsk och då handlar Lyrans tematrio passande nog om påskekrim.
Vilka är dina tre favoritdeckare? Presentera bok, författare eller romanfigur.

Jag gillar Karin Fossums böcker om kommissarie Konrad Sejer, de är välskrivna och där fokus oftare ligger på den psykologiska aspekten än på det våldsamma. Dessutom känns böckerna trovärdiga och att det är något som skulle kunna hända i verkligheten.

Maj Sjöwalls och Per Wahlöös tio böcker om Martin Beck och hans kollegor vid Stockholmspolisen är riktiga klassiker i deckargenren. De flesta av böcker står sig bra än i dag, även om vissa delar av dem har åldrats (som när en av poliserna är barnvakt åt sitt eget barn). Jag gillar även de enkla deckarhistorierna som inte innehåller så många sidospår.

Jag är väldigt förtjust i Anna Lihammers historiska deckare om kriminalkommissarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson. Böckerna utspelar sig på 1930-talet, en period som ibland påminner lite väl mycket om vår samtid.  

4 kommentarer:

Boklysten sa...

Sjäwall/Wahlöös böcker är väldigt bra och Lihammers är superbra!

Klimakteriehäxan sa...

Lihammer vet jag inget om. Fossum och Sjöwall-Wahlöö står för kvalitet.

Sanna sa...

Jag försökte läsa om Sjöwall Wahlöö för ett tag sedan och blev väldigt avog, tycker de inte håller alls längre. Väldigt tidsbundna! Men lite av en nostalgitripp (fast med viss skämskudde)

Mrs Calloway sa...

Fossum läste jag förr i tiden, Lihammer är jättebra. Sjöwall och Wahlöö
har jag mest sett i filmform