tisdag 14 augusti 2018

Veckoutmaning: Klassiker — flipp eller flopp?


Eftersom de flesta verkar tycka att sommaren går mot sitt slut (även om vissa av oss fortfarande inte hunnit halvvägs i sin semester än) så har Kulturkollo dragit igång med sina temaveckor igen och därmed är även veckoutmaningen tillbaka.

Det finns hur många listor som helst med böcker man ”ska” ha läst och filmer man ”ska” ha sett, men att de är kända är definitivt ingen garanti för att de är bra. Veckans utmaning handlar om att hitta flippar och floppar i klassikernas värld. Berätta om dina favoritklassiker och såga de du inte alls förstår dig på. Skriv om böcker om du vill, eller filmer, musik, konst eller något helt annat. Berätta om fantastiska läsupplevelser du aldrig kommer att glömma, filmer du sett om och om igen, eller grotta ner dig i de där fruktansvärda kulturupplevelserna som gett dig men för livet.

Precis som med nya böcker så finns det klassiker som är bättre och andra som är sämre, eller som i alla fall inte passar mig. En klassiker som det känns som att borde ha läst är Brott och straff av Fjodor Dostojevskij, särskilt som att jag snart åker till Sankt Petersburg. Jag har boken hemma och har försökt läsa den vid flera tillfällen (både i pocket och som ljudbok), men jag tar mig inte igenom den eftersom jag tycker att den är fruktansvärt tråkig.

En gladare överraskning bjöd en annan ryss på förra året när jag läste Krig och fred av Leo Tolstoj. Eftersom det är en roman som i nyutgåvan är i fyra band och är drygt 1800 sidor lång så trodde jag på förhand att den skulle vara seg och alldeles för lång. Till min stora överraskning så var boken väldigt bra och det var inga partier som tyckte kändes överflödiga.

2 kommentarer:

Kulturkollo Linda sa...

Jag har faktiskt inte läst Brott och straff och faktiskt inte heller Krig och fred. Däremot läste jag Anna Karenina på gymnasiet och älskade den. Av Dostojevskij har jag bara läst Anteckningar från källarhålet (En underjordisk dagbok), men det tycker jag mycket om.

Robert W sa...

Jag har tyvärr inte läst någon av de stora ryska författarna.