tisdag 11 september 2018

En veckoutmaning om sånt som är sant, och brottsligt


Den här veckan handlar det om true crime hos Kulturkollo och veckans utmaning lyder,

Veckans utmaning består i att tipsa varandra om riktigt bra skildringar av brott från verkligheten. Topp tre tack! Eller topp fem kanske, om du har svårt att begränsa dig (och vem har inte det, det riskerar att bli en monsterlång lista som möter er på min egen blogg).

När jag börjar tänka på de bästa skildringarna av verkliga brott som jag har stött på så visade det sig snabbt att jag inte har läst så många böcker och att det mesta kommer från Amerika.

En svensk bok som jag faktiskt har läst är I skuggan av ett brott av Helena Henschen som handlar om de sydowska morden 1932.

En podcast som jag blev helt fascinerad av när jag lyssnade på den första säsongen för några år sedan är Serial, om mordet på den sjuttonåriga Hae Min Lee i Baltimore 1999 som hennes tidigare pojkvän Adnan Syed dömdes för.

En tv-serie som är riktigt bra och extremt fascinerande är The Jinx: The life and deaths of Robert Durst som är en historia som är så märklig att den är helt osannolik. Finns att se på HBO.

6 kommentarer:

Vargnatt sa...

Serial gillar jag också!

Evelina Nilsson sa...

Tack för tips! Serial har jag inte lyssnat in än.

Robert W sa...

De Sydowska morden är sannerligen en märklig historia. Jag har inte läst Helena Henschens bok, men det är ju lite speciellt att just hon har skrivit boken, eftersom hon är barnbarn till den mördade häradshövdingen Hjalmar von Sydow.

Boklysten sa...

I skuggan av ett brott har jag läst för länge sedan!

Tantaugusta sa...

Jag gillade I skuggan av ett brott men det var länge sen jag läste den. Serial älskade jag och jag tyckte också om uppföljaren om Bowe Bergdalh.

Helena (Kulturkollo) sa...

Jag älskar verkligen såväl I skuggan av ett brott som Jinx, så bra! Eftersom jag sällan poddlyssnar har jag dålig koll på sådana så tips i den riktningen är välkomna.