onsdag 26 september 2018

Grejen med ordföljd

Grejen med ordföljd är Sara Lövestams tredje bok om grammatik och den här gången handlar det om ordföljden. Lövestams styrka är att hon skriver om grammatik på ett sätt som gör det intressant även för en sådan som mig som aldrig gillade grammatiken i skolan. En sak som gör den här boken extra intressant är att jag aldrig ägnat någon tanke åt vilka regler det är som styr ordföljden i svenskan eftersom det alltid varit naturligt för mig. Jag förstår också att det inte kan vara så lätt att lära sig för de som kommer hit. Eftersom jag inte hängde med i grammatikundervisningen i skolan har jag ibland lite svårt att hålla isär alla termer. Jag gillar att Lövestam använder sig av exempel som jag inte minns från skolan (som t ex jultomten, Snövit och de sju dvärgarna, ryska gummor och tårtor), plus att det finns många roliga fotnoter.

Piratförlaget skickade boken

1 kommentar:

Hanneles bokparadis sa...

grammatik är roligt, men hon håller nästan universitetsnivå.