lördag 29 december 2018

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

För ett år sedan flyttade den femtonåriga Alicja till Österlen med sina föräldrar för att bo i ett ruckel. Det hade kanske gått bättre om hennes mamma inte har varit så polsk och pinsam. Om hon inte hade bjudit kompisarna på en soppa med sönderkokta grönsaker och kött som det inte längre går att avgöra vilket djur det en gång kom från och hon ställer frågor som ingen svensk mamma skulle ställa. Dessutom så flyttar mammans kedjerökande kusin och hennes dotter Celestyna in hos dem. När påven kommer till Vadstena tvingar Alicjas mamma henne att följa med kusinen och dottern dit och det slutar så klart i katastrof.

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning är den första av Emmy Abrahamsons ungdomsböcker som jag läser, tidigare har jag läst Hur man förälskar sig i en man som bor i en buske och Hur man gör succé på dårhus av henne. Det här är en berättelse om att vara tonåring och tycka att ens mamma är det mest pinsamma som finns och om att försöka hitta en plats i tillvaron. Det är också en bok som är full av dråpliga situationer och jag både fnissade och skrattade under stora delar av läsningen.

Inga kommentarer: