måndag 3 december 2018

Pachinko


Sunja föds 1911 i en liten fiskeby i Yeongdo, Korea som det efterlängtade barnet till ett fattigt par. När Sunja blir gravid med en gift man kommer Isak, en tuberkulossjuk kristen präst, till hennes räddning genom att han gifter sig med Sunja och tar med henne till Japan för att börja ett nytt liv. I det nya hemlandet är det ett hårt liv som väntar där koreaner ses som en andra klassen medborgare och systematiskt diskrimineras.

Pachinko av Min Jin Lee är en bok som började poppa överallt på instagram och det jag läste om den väckte mitt intresse och när den fanns som e-bok på biblioteket skyndade jag mig att låna den. Det är en bra och stark berättelse om en släkt som sträcker sig över 80 år och flera generationer. Det är både en berättelse om familj, stolthet, lojalitet och hur koraner behandlades av Japan, även när de bott i landet i flera generationer. Det är helt klart en läsvärd bok som väcker många tankar och känslor.

Inga kommentarer: