lördag 23 februari 2019

Americanah


Ifemelu har bestämt sig för att återvända till sitt hemland Nigeria efter många år i USA och i Nigeria finns Obinze, som hon hade ett förhållande med i ungdomen. Ifemelu kom till USA på ett studentvisum och tanken var att Obinze skulle komma efter, men efter attacken mot World Trade Center i New York blev det svårare för afrikanska män att komma in i landet. I USA har Ifemelu byggt upp en tillvaro med vänner och förhållanden och har startat en uppmärksammad blogg om den dolda och öppna rasismen som hon möter.

Americanah av Chimamanda Ngozi Adichie är en bok som har stått oläst i min bokhylla i flera år och när jag nyligen läste Adichies bok En halv gul sol bestämde jag mig för att ta tag i den. Det är en stark berättelse om klass, rasism och kärlek och det handlar även om de kulturkrockar som uppstår när Ifemelu flyttar både till USA och till Nigeria. Även om det här är en bra och tänkvärd berättelse, så tycker jag att inte riktigt når upp till samma klass som En halv gul sol.

Inga kommentarer: