torsdag 25 april 2019

Jag är, jag är, jag är ett hjärtslag från döden


Jag är, jag är, jag är ett hjärtslag från döden är en annorlunda självbiografi av författaren Maggie O’Farrell som i 17 kapitel berättar om när hon varit nära döden på olika sätt. Här finns berättelser om att ta risker, att vara nära att drunkna, att ha en hotfull främling som följer efter en på en avsides bergsstig och om att sitta på ett flygplan som är nära att störta. Här finns också berättelser om missfall, om den svåra sjukdom som hon själv drabbades av som barn och som har gett men för livet och om hur det är att få ett barn som är svårt sjukt. Det är en stark bok om vilka små marginaler och tillfälligheter det är som skiljer liv och död åt. Boken ger även en känsla av att livet är orättvist, för det känns som att O’Farrell varit med om mer än de flesta andra hinner med under ett helt liv.


Inga kommentarer: