måndag 12 augusti 2019

Frostnatt


En oväntad händelse gör att konsttjuven Tom Grip återvänder till Stockholm för första gången på många år. Kort efter återkomsten utsätts Nationalmuseum för en kupp där Anders Zorns målning Midsommardans stjäls och Tom blir genast misstänkt. För att kunna rentvå sitt namn behöver Tom hitta den skyldige och det hela kompliceras av att han behöver tampas med en kristen sekt, gamla fiender, och att hans följeslagare Veronica är i fara. Dessutom kommer en den barndomsminnen upp till ytan och som Tom måste tampas med.

Frostnatt är Philip Birks andra bok om konsttjuven Tom Grip och det är den första som jag läser. Det känns som att det finns många referenser till bakåt i tiden och som jag hade förstått bättre om jag läst den första boken, Kyldygnet, först. Det är en annorlunda deckare eftersom det handlar om jakten på en konsttjuv istället för en mördare (även om det är en och annan som dör i boken). Jag tycker tyvärr inte att berättelsen håller hela vägen och att det mot slutet spårar ur lite för mycket för min smak-

HistoriskaMedia skickade boken

Inga kommentarer: