söndag 6 september 2020

Mörkret vet


En nedfrusen kropp hittas i Langjökulls glaciär visar det sig snart att det är affärsmannen Sigurvin, som varit spårlöst försvunnen i trettio år. Den pensionerade polismannen Kónrað kopplas in på fallet eftersom det var hans som hade hand om utredningen vid försvinnandet. Den gången var den huvudmisstänkte Sigurvins kompanjon Hjaltalín, men som aldrig dömdes då det saknades bevisning. Nu är Hjaltalín döende, men håller fast vid att han är oskyldig och ber Kónrað hitta mördaren. När en okänd kvinna kontaktar Kónrað med ny information om sin döde bror ger det Kónrað en ny infallsvinkel på fallet med Sigurvins försvinnande.

Mörkret vet är den senaste boken från den isländske deckarförfattaren Arnaldur Indriðason, som efter att ha skrivit flera böcker om den sympatiske Erlendur skrev några böcker som utspelade sig under andra världskriget med poliserna Flovent och Thorson och som nu skriver om den pensionerade Kónrað. Jag tycker att det är en helt okej deckare som börjar på ett lovande sätt, men där det spårar ut lite väl mycket på slutet. Jag är inte helt förtjust i polisen Kónrað och tyckte allt mindre om honom ju längre jag kom i boken. En del av mig önskar att Erlendur ska komma tillbaka, även om jag vet att han är död. Även om jag har en del invändningar mot den här boken, så kommer jag att fortsätta läsa Indriðasons böcker.

Inga kommentarer: