tisdag 22 september 2020

De vuxnas lögnaktiga liv

 

Giovanna är på gränsen mellan barn och tonåring när hon råkar höra att hennes pappa säger att hon är ful. När Giovanna försöker förstå vem hon håller på att bli när utseendet ändras. Hennes vilsenhet gör att hon tar kontakt med sin faster Vittoria som introducerar henne till en annan sida av Neapel, en sida som är mer tygellöst och som den finare delen av staden uppe på kullarna fruktar och avskyr. Giovanna försöker hitta sin plats i någon av världarna, men verkar inte kunna hitta något svar på något av ställena.

De vuxnas lögnaktiga liv är den första boken som den italienska författaren Elena Ferrante skriver efter den stora succén med Neapel-kvartetten (Min fantastiska väninna, Hennesnya namn, Den som stannar, den som går, Det förlorande barnet) om vännerna Elena och Lila. Det här är en bok som har blivit hyllad från en massa olika håll, men för mig har det tagit ovanligt lång tid att läsa boken. Jag vet inte om felet har legat hos mig eller Ferrante, eller så har bara timingen varit dålig. Det är inte ett bra tecken när jag pausar en bok (som inte är en riktig tegelsten) för att läsa andra böcker. Det är egentligen inget fel på berättelsen, men jag har bara inte fått något flyt i läsningen.

Inga kommentarer: