tisdag 29 mars 2016

Min fantastiska väninna

När den medelålders Elena Greco får reda på att hennes barndomsvän Lila har försvunnit och utplånat alla spår efter sig så sätter hon sig ner och börjar skriva deras berättelse i ett försök att rädda Lila från glömskan. Berättelsen tar oss tillbaka till hyreskaserner i utkanten av Neapel där uppväxten präglas av fattigdom, våld och uråldriga könsroller. Lila som alltid var upprorisk var tvungen att sluta skolan vid års ålder trots att hon är skolans mest intelligenta elev. Elena däremot får chansen att studera vidare i både realskolan och vid läroverket. Trots att deras liv tar olika vägar så fortsätter deras vänskap.

Min fantastiska väninna av den italienska pseudonymen Elena Ferrantes är verkligen vårens snackis och drogs med i hypen och köpte boken som påskägg till mig själv. Nu när jag har läst boken så är jag väldigt glad att jag föll för all hyllningar eftersom det är en helt fantastisk bok om två unga kvinnor som växer upp tillsammans i efterkrigstidens Italien. Eftersom det här är den första delen i en kvartett så ser jag redan fram emot att läsa de övriga delarna när de kommer på svenska.

1 kommentar:

Lena sa...

Är otroligt nyfiken på den här.