lördag 5 januari 2019

Konsten att vara kvinna


När den brittiska författaren och journalisten Caitlin Morans bok Konsten att vara kvinna kom på svenska för ett antal år sedan var det många som läste och hyllade den, men det blev aldrig att jag läste den. När jag några veckor innan jul var på en loppis i närheten av jobbet fanns boken där i ett fräscht, inbundet exemplar för några kronor och då kunde jag inte låta bli att köpa den. Nu har jag läst boken och det blev den bok som fick avsluta 2018 (även om recensionen inte kommer förrän nu).

Konsten att vara kvinna börjar på Morans trettonårsdag, en bedrövlig dag då hon är överviktig, har inga vänner och får grus kastat på sig av några killar. Sedan får vi följa henne genom tonårstiden och hur det är att möta de utmaningar som finns för kvinnor. Moran skriver om övervikt, arbetsplatser, kärlek, shopping, abort och moderskap hela tiden blandat med både humor och allvar. Det är en bok som innehåller en hel del igenkänning och som är riktigt rolig. Det kan mycket väl bli så att jag framöver kommer att läsa fler böcker av Moran.

Inga kommentarer: