onsdag 23 januari 2019

En halv gul sol


Olanna och Kainene är två tvillingsystrar som är så olika som det går att vara. Olanna är en skönhet och som gör sig till vän med alla. Kainene är en hård affärskvinna och som har bestämt sig för att gå i sin pappas välbeställda fotspår. Kainene träffar engelsmannen Richard som blir blixtförälskad i henne och hon har inga planer på att bilda familj. Olanna däremot flyttar ihop med stora kärlek Odenigbo, som är politiskt engagerad, och försöker att bilda familj. Hos Olanna och Odenigbo bor även deras huspojke Ugwu, en fattig pojke från landsbygden som blir en i familjen. När Biafra förklara sig självständigt från Nigeria och inbördeskriget bryter ut blir alla offer för de fruktansvärda händelser som kommer att tvinga människor från sina hem och splittra familjer.

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie är en bok som jag tänkt läsa, men dragit mig för eftersom den är så tjock. När det drogs igång en gemensam tegelstensläsning av boken på Instagram lånade jag den som e-bok och började läsa. Tanken var att jag skulle läsa några kapitel i taget, men jag kunde inte sluta läsa boken. Det är en oerhört stark berättelse om det som ledde fram till Biafrakriget och lidandet under kriget. Allt berättas omväxlande av Ugwu, Olanna och Richard som ger sina perspektiv av berättelsen och det är ett grepp som jag tycker fungerar utmärkt. Det här en av de bästa böcker som jag har läst på ett tag. Det känns som att det blivit hög tid för mig att ta tag i Adichies roman Americanah, som har stått oläst i bokhyllan ganska länge nu.

Inga kommentarer: