tisdag 1 januari 2019

2018 - den långa listan

I min sammanfattning av 2018 har jag gjort en lång lista som sammanfattar året utifrån en rad olika aspekter. Även i år har jag hämtat inspiration från Kulturkollos veckoutmaning med en lång lista för att sammanfatta det gångna året.

Årets tema: böcker som utspelar sig i bokaffärer (5 böcker)
Årets litterära resmål: Ryssland, Sankt Petersburg och Moskva
Årets författarmuseum: Tolstojs hus i Moskva, som har stått orört sedan han dog
Årets poesi: Ædnan av Linnea Axelsson
Årets bok med störst behov av en redaktör: 18 and life on Skid Row av Sebastian Bach
Årets mest oväntade: My policeman av Bethan Roberts
Årets klassiker: Den gamle och havet av Ernest Hemingway
Årets knock out: Lojal av Delphine de Vigan
Årets brevsamling: Jane Austens brev av Jane Austen
Årets kvinnokamp: Makten av Naomi Alderman
Årets gråtfest: Room av Emma Donoghue
Årets historiska: I Tanger av Christine Mangan
Årets obehagligaste: Skallra av Fiona Cummins
Årets grafiska: Min vän Dahmer av Derf Backderf
Årets nya bekantskap: Kött och ben och vatten av Luiza Sauma
Årets familjekrönika: Pachinko av Min Jin Lee
Årets tegelsten: Hackendahl ger sig aldrig av Hans Fallada
Årets ögonöppnare: Hunger av Roxane Gay
Årets återseende: Andarnas labyrint av Carlos Ruiz Zafón
Årets aldrig mer: Ultimatum av L. S. Hilton (som tur är serien slut nu)
Årets huvudperson: Diana Prince, Wonder Woman
Årets bifigur: Baby Groot i Guardians of the Galaxy vol 2 och Avengers Infinity war
Årets filmupplevelse: Wonder Woman
Årets magplask: Den osynlige väktaren av Dolores Redondo
Årets kan-inte-släppa-den: Pappaklausulen av Jonas Hassen Khemiri
Årets skämskudde: Huset på Cap Corpse av Emma Piazza
Årets lyckopiller: När isarna smälter av Joël Baqué
Årets väderbok: Regnvakt av Tatiana de Rosnay
Årets debut: Inlandet av Elin Willows
Årets skandal: Svenska Akademien
Årets förlag: Sekwa (i år igen)
Årets överskattade: 1793 av Niklas Natt och Dag
Årets underskattade: Idioten av Elif Batuman
Årets TV-serie: Sons of Anarchy
Årets titel: Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamsson
Årets album: The blue hour - Suede
Årets artist: Suede
Årets låt: Little sparrow med Audra Mae
Årets deckare: Den instängdas blick av Fred Vargas
Årets biografi: Coal Black Mornings av Brett Anderson
Årets feelgood: Den lilla bistron i Bretagne av Nina George
Årets bästa läsmånad: augusti (17 böcker)
Årets mesta författare: Delphine de Vigan, 4 böcker
Årets mest frekventa länder: Sverige (36), England (23), USA (17), Frankrike (13)

3 kommentarer:

Lena sa...

Där fanns flera böcker som jag blev intresserad av.

Hanneles bokparadis sa...

intressant

Anna sa...

Vilken härlig lista! Jag ska strax ta mig an ditt lyckopiller - När isarna smälter. Förväntningarna blir stora!